Jak w sposób legalny obsługiwać klientów i wystawiać rachunki, jednocześnie nie płacąc składek ZUS i nie prowadząc skomplikowanej księgowości? Taki scenariusz jest w Polsce możliwy w przypadku osób prowadzących działalność nierejestrowaną. Korzystanie z tej formy obwarowane jest jednak konkretnymi wymogami. Sprawdź, jak założyć i efektywnie prowadzić działalność nierejestrowaną, czerpiąc z niej pożądane korzyści!

Wirtualne biuro w centrum Wrocławia - baner

Co to jest działalność nierejestrowana i dla kogo jest przeznaczona?

Pod pojęciem działalności nierejestrowanej rozumie się działalność prowadzoną przez osobę fizyczną na niewielką skalę, która nie wymaga dokonywania wpisu do CEIDG. Kluczowym wymogiem jest to, by osiągane przychody nie przekroczyły w żadnym miesiącu działalności 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę. W związku z tym limit przychodów miesięcznych dla działalności nieewidencjonowanej w 2025 roku wynosi 3499, 50 zł.

Definicja działalności nierejestrowanej – czym się charakteryzuje?

Aby prowadzić działalność nierejestrowaną, należy spełnić dwa podstawowe kryteria:

  1. miesięczne przychody z działalności muszą mieścić się w limicie, czyli wspomnianych wyżej 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku podatkowym (limit odnosi się wyłącznie do przychodów z niezarejestrowanej działalności, nie obejmując wynagrodzenia uzyskiwanego w ramach umowy o pracę czy umowy zlecenia);
  2. osoba pozostająca na działalności nierejestrowanej nie może wykonywać w okresie ostatnich 60 miesięcy działalności gospodarczej

Kto może prowadzić działalność nierejestrowaną?

Działalność nierejestrowana do forma, która jest istotnym ułatwieniem zwłaszcza dla osób prowadzących drobną działalność wytwórczą czy usługowo-handlową. Często decydują się na nią również osoby, które chcą w legalny sposób dorobić do domowego budżetu lub potrzebują zweryfikować swój pomysł biznesowy na rynku. 

Co istotne, działalność nierejestrowaną mogą prowadzić wyłącznie osoby fizyczne. Przepisy nie wykluczają ponadto możliwości prowadzenia tego rodzaju działalności przez cudzoziemców – muszą oni jednak pamiętać o obowiązku rejestracji firmy w ciągu 7 dni po przekroczeniu miesięcznego limitu przychodu. W takiej sytuacji muszą oni posiadać tytuł pobytowy lub status upoważniających ich do założenia w Polsce własnej działalności. 

Jakie usługi można świadczyć w ramach działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to forma szczególnie atrakcyjna dla drobnych przedsiębiorców, np. początkujących influencerów, grafików, uczniów dorabiających na korepetycjach czy osób zajmujących się rękodziełem. 

Lista usług możliwych do świadczenia w ramach działalności nieewidencjonowanej jest naprawdę szeroka, z kilkoma wykluczeniami obejmującymi specjalizacje wymagające koncesji. W ramach nierejestrowanej działalności nie można prowadzić np. usług pośrednictwa ubezpieczeniowego czy prowadzenia ksiąg rachunkowych. 

Jak prowadzić nierejestrowaną działalność gospodarczą? Przykłady

Limit przychodów pozwalający na prowadzenie działalności nierejestrowanej obejmuje przychody należne z danego miesiąca, które wynikają z wystawionych rachunków lub faktur, nawet jeśli przedsiębiorca ich faktycznie nie otrzymał, ponieważ klient jeszcze nie zapłacił za towar/usługę. Do limitu nie wlicza się natomiast wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat czy skont (np. zniżek za przedterminowe dokonanie płatności). 

Jak może to wyglądać w praktyce? Warto to zobrazować na przykładzie drobnego przedsiębiorcy zajmującego się szyciem dywanów na zamówienie, których sprzedaż odbywa się w internecie. Osiągane przychody z tej działalności oscylują w granicy 1000 zł miesięcznie, co pozwala takiej osobie nie rejestrować działalności, ale rozliczać się w formie działalności nieewidencjonowanej. 

Jak zacząć działalność nierejestrowaną i czy trzeba ją zgłaszać?

Rozpoczęcie działalności nierejestrowanej nie wymaga dokonywania zgłoszenia w żadnych instytucjach: nie ma konieczności składania wniosku do urzędu skarbowego ani zgłaszania działalności do CEIDG, ZUS-u czy GUS-u. Świadcząc usługi w tej formie, nie potrzebujesz również numeru REGON ani NIP

Przed ogłoszeniem swoich usług klientom, warto jednak zadbać o wzór dokumentów sprzedaży oraz ewidencję sprzedaży. Jako osoba prowadząca działalność nierejestrowaną masz prawo do własnego logo i nazwy, pod którymi możesz założyć stronę internetową czy profile w social media w celu promowania swojej oferty

Prowadzenie działalności nierejestrowanej – obowiązki

Prowadzenie działalności nierejestrowanej nie jest wolne od pewnych obowiązków, jednak są one zdecydowanie mniej skomplikowane i czasochłonne w porównaniu z tradycyjną działalnością gospodarczą. 

Prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży

Podstawowym obowiązkiem w przypadku działalności nierejestrowanej jest prowadzenie uproszczonej ewidencji sprzedaży, która jest potrzebna do tego, by na bieżąco monitorować, czy przychody z działalności nie przekraczają ustalonego limitu. 

Choć przepisy nie precyzują dokładnie, co powinna zawierać uproszczona ewidencja sprzedaży, zazwyczaj zapisuje się w niej poniższe elementy: 

Działalność nierejestrowana w zeznaniu rocznym

Przychody z działalności nierejestrowanej rozlicza się w zeznaniu rocznym PIT-36 według skali podatkowej. W części E „Dochody/straty ze źródła przychodów” w poz. 9 należy wyszczególnić przychody i koszty uzyskania przychodu, na bazie czego zostanie wyliczony dochód lub strata z tytułu prowadzonej działalności nierejestrowanej. Przy tej formie rozliczenia nie trzeba opłacać zaliczek miesięcznych w ciągu roku – zapłata podatku następuje dopiero przy rozliczeniu rocznym

Warto przy tym pamiętać, że osoby prowadzące działalność nierejestrowaną mają pełne prawo do zastosowania przysługujących im ulg i odliczeń podatkowych.

Działalność zgodna z prawami konsumenta

Na osobach prowadzących działalność nieewidencjonowaną spoczywa obowiązek przestrzegania praw konsumentów, w tym szczególnie prawa do odstąpienia w terminie 14 dni od umowy zawartej na odległość. Po stronie właściciela takiej działalności leży również wystawienie rachunku lub faktury, jeśli klient zgłosi takie żądanie.

Przekroczenie limitów przychodów osoby prowadzącej działalność – co dalej?

Jeśli prowadząc działalność nierejestrowaną, przekroczysz ustalony na dany rok limit przychodów, Twoja działalność automatycznie uzyska status działalności gospodarczej. Oznacza to, że od tego momentu w świetle prawa jesteś zobowiązany do wypełniania wszystkich obowiązków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Po przekroczeniu limitu przychodów musisz więc zarejestrować firmę, na co masz 7 dni. Aby zrobić to sprawnie i bez problemu, można skorzystać z wirtualnego adresu do rejestracji firmy, jaki oferujemy w IdeaPlace w ramach usługi wirtualnego biura.

Aby założyć własną firmę, należy również wypełnić wniosek na stronie biznes.gov.pl i zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jako datę rozpoczęcia działalności gospodarczej we wniosku wskazuje się dzień, w którym został przekroczony limit przychodów w ramach działalności nierejestrowanej.

Wirtualne biuro – korzyści dla rozwoju działalności nierejestrowanej

Wirtualne biuro to dla początkujących przedsiębiorców wygodne i elastyczne rozwiązanie, które umożliwia sprawne rozwijanie biznesu bez zbędnych obciążeń administracyjnych, a właścicielom firm pozwala skoncentrować się na budowaniu własnej marki. 

Adres korespondencyjny i obsługa poczty – klucz do profesjonalnego wizerunku

Posiadanie dedykowanego adresu korespondencyjnego to jeden z kluczowych elementów budowania wiarygodności w biznesie, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. 

Jako IdeaPlace oferujemy możliwość korzystania z prestiżowego adresu w atrakcyjnej lokalizacji, przy wrocławskim placu Solnym 15, co ma niebagatelne znaczenie na sposób, w jaki potencjalni klienci i partnerzy biznesowi postrzegają firmę. Dodatkowo, możliwość korzystania z adresu korespondencyjnego w materiałach promocyjnych czy na stronie internetowej wzmacnia zaufanie odbiorców, co również sprzyja skutecznemu budowaniu relacji biznesowych.

Bezpieczne przechowywanie dokumentacji i obsługa korespondencji

W IdeaPlace w ramach wirtualnego biura zapewniamy profesjonalną obsługę poczty, w tym odbieranie i skanowanie korespondencji, co eliminuje ryzyko pominięcia ważnych dokumentów, jednocześnie zapewniając wygodę i oszczędność czasu

Stały adres dla Twojej firmy

Jednym z największych atutów wirtualnego biura jest możliwość posiadania stałego adresu dla firmy, niezależnie od zmieniających się okoliczności życiowych czy lokalizacji prowadzenia działalności. Taki adres zapewnia stabilność i buduje zaufanie w oczach klientów oraz partnerów biznesowych.

Stały adres eliminuje również problem związany z koniecznością podawania prywatnego adresu w dokumentach czy rejestrach, co istotnie podnosi poziom bezpieczeństwa i prywatności przedsiębiorcy. 

Wirtualne biuro w centrum Wrocławia - baner

Jak IdeaPlace wspiera każdy rodzaj działalności?

Wirtualne biuro to elastyczne rozwiązanie, które wspiera różnorodne rodzaje działalności gospodarczej. W IdeaPlace staramy się wsłuchiwać w potrzeby naszych klientów, dostosowując oferowane usługi do specyficznych wymagań przedsiębiorców. 

Współpracujemy zarówno z freelancerami, start-upami, jak i większymi firmami czy podmiotami zagranicznymi otwierającymi swoje filie w Polsce. Dzięki takiej wszechstronności, wirtualne biuro IdeaPlace stanowi atrakcyjną opcję dla wielu przedsiębiorców, niezależnie od branży czy wielkości prowadzonej działalności.