Już 1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie obowiązek posiadania adresu do e-doręczeń – usługi, która w ciągu kilku najbliższych lat ma w całości zastąpić tradycyjną korespondencję urzędową, w tym również korespondencję realizowaną za pośrednictwem systemu ePUAP. E-doręczenia w pierwszej kolejności dotyczą większości podmiotów publicznych oraz przedstawicieli zawodów zaufania publicznego. Czym jest adres do e-doręczeń i jak kształtuje się harmonogram wdrożenia tej usługi? Sprawdź, o czym powinni wiedzieć przedsiębiorcy! 

Czym są e-doręczenia i dlaczego są ważne dla przedsiębiorców?

E-doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, będąca cyfrowym odpowiednikiem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. To nowoczesne rozwiązanie pozwala podmiotom publicznym, firmom i obywatelom korzystać z wygodnych i w pełni bezpiecznych doręczeń elektronicznych, co skutecznie usprawnia realizację różnorodnych formalności.

Adres do e-doręczeń i baza adresów elektronicznych

Baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr wszystkich adresów do e-doręczeń, którym zarządza minister cyfryzacji. Oprócz adresów w bazie tej można znaleźć również listę wszystkich dostępnych dostawców świadczących usługi e-doręczeń. 

Założenie adresu do e-doręczeń dla przedsiębiorstwa jest równoznaczne ze wskazaniem go jako adresu do korespondencji urzędowej. Dodanie adresu do oficjalnej bazy adresów elektronicznej sprawia więc, że urzędy, które korzystają z e-doręczeń, od tej pory będą przesyłały firmową korespondencję wyłącznie drogą elektroniczną.

E-doręczenia – od kiedy są obowiązkowe dla przedsiębiorców?

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych regulują dwa podstawowe akty prawne:

Istotny jest również Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniający komunikat w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym (Dz. U. poz. 1078). Zgodnie z nim termin wdrożenia systemu e-doręczeń dla pierwszej grupy podmiotów ustalono na 1 stycznia 2025 r.

Harmonogram wdrożenia e-doręczeń – kogo obejmuje?

Terminy dla podmiotów publicznych: 

Od 1 stycznia 2025 r.: 

Do 1 października 2029 r.: 

Terminy dla podmiotów niepublicznych:

Od 1 stycznia 2025 r.:

Od 1 kwietnia 2025 r.:

Od 1 lipca 2025 r.:

Od 1 października 2026 r.: 

Kwalifikowani Dostawcy Usług dla rejestrowanych doręczeń elektronicznych 

Usługę e-doręczeń realizują dostawcy usług zaufania: publiczni i komercyjni. Podmiotem publicznym wyznaczonym do świadczenia bezpłatnej usługi e-doręczeń jest Poczta Polska S.A. Wśród Kwalifikowanych Dostawców Usług znajdują się natomiast:

Jak założyć skrzynkę do e-doręczeń?

W pierwszym kroku należy wypełnić wniosek o adres do doręczeń elektronicznych (ADE):

Wraz z adresem zostanie utworzona skrzynka do e-doręczeń, za pomocą której można bezpiecznie wysyłać, odbierać i przechowywać korespondencję.

Wymagania formalne

Aby złożyć wniosek o ADE, należy przygotować komplet danych o przedsiębiorstwie, w tym m.in. nazwę, numery REGON, NIP, PESEL, adres korespondencyjny, adres e-mail oraz – opcjonalnie – dane administratora skrzynki. 

Jeśli wniosek składa pełnomocnik, członek organu uprawnionego do reprezentacji lub prokurent, a uprawnienie do złożenia wniosku w imieniu przedsiębiorcy nie wynika z CEIDG ani KRS, wówczas należy przygotować dodatkowo stosowne pełnomocnictwo, a także potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej lub dokument potwierdzający reprezentację.

E-doręczenia – jak założyć konto? Instrukcja krok po kroku

Chcąc złożyć wniosek o adres do e-doręczeń, należy zalogować się za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu. Wniosek musi zostać podpisany elektronicznie (przy użyciu profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub pieczęci elektronicznej) przez osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy lub przez pełnomocnika, który ma umocowanie do złożenia tego dokumentu. 

Po przedłożeniu wniosku, Minister Cyfryzacji nadaje ADE, który jest automatycznie wpisywany do bazy adresów elektronicznych, stanowiąc unikalny cyfrowy identyfikator. Wpis adresu do BAE jest jednoznaczny z zawarciem umowy z Pocztą Polską na świadczenie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH). 

Ostatni krok to aktywacja skrzynki, która jest niezbędna do tego, by adres stał się widoczny w BAE, a skrzynka zaczęła działać. W celu jej aktywacji należy postępować zgodnie z instrukcją dołączoną do wiadomości potwierdzającej utworzenie ADE wysłanej na e-mail wskazany we wniosku. W trakcie aktywacji konieczne jest podanie adresu e-mail do powiadomień, na który będą dostarczane informacje m.in. o oczekujących przesyłkach. Od tego momentu przedsiębiorca może nadawać cyfrowe listy polecone.

Jakie dokumenty mogą być przesyłane za pomocą e-doręczeń?

e-Doręczenia mają szerokie zastosowanie – można z nich korzystać w każdym procesie administracyjnym, sądowym i cywilnym. Pozwala na to fakt, że należą do kategorii tzw. usług zaufania. W praktyce oznacza to, że: 

Co grozi za brak skrzynki do e-doręczeń?

Mimo że w obecnym stanie prawnym nie ma przewidzianych konkretnych konsekwencji prawnych wynikających z niezałożenia skrzynki do e-doręczeń w obowiązujących terminach, podmioty, które tego nie uczynią, mogą napotkać szereg problemów natury operacyjnej, co może istotnie zakłócić codzienne zarządzanie biznesem. 

Warto jednak zdawać sobie sprawę, że w początkowym etapie wdrożenia będzie funkcjonować tzw. usługa hybrydowa. Rada Ministrów w dniu 29 października przyjęła bowiem projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, która przewiduje wprowadzenie okresu przejściowego do końca 2025 r

W praktyce oznacza to, że organy publiczne będą mogły komunikować się z podmiotami niepublicznymi nieposiadającymi adresu do e-doręczeń na trzy sposoby

Wirtualne biuro i adres do doręczeń elektronicznych – idealne połączenie dla płynnego obiegu korespondencji

W dobie postępującej cyfryzacji przedsiębiorcy coraz częściej poszukują rozwiązań ułatwiających zarządzanie firmą. Jednym z nich jest wirtualne biuro, które w połączeniu z adresem do doręczeń elektronicznych staje się kluczowym elementem usprawniającym przepływ firmowej korespondencji, oferując ponadto dodatkowe korzyści dla przedsiębiorców.

Pełny dostęp do przychodzącej korespondencji

Z uwagi na wspomniany okres przejściowy wiele organów publicznych będzie korzystać z wersji hybrydowej, wysyłając zarówno e-doręczenie, jak i tradycyjny list polecony. W związku z tym usługa wirtualnego biura pozostaje istotnym czynnikiem wspierającym sprawny i bezpieczny obieg dokumentów firmowych, gwarantując, że cała korespondencja – niezależnie od jej formy – trafi na czas do adresata.

 Wykwalifikowana obsługa recepcji

Wirtualne biuro to gwarancja profesjonalnej obsługi i wsparcia w zakresie odbioru listów, paczek i niezwłocznego powiadamiania o nowej przesyłce, dzięki czemu jako przedsiębiorca nie musisz martwić się, że przegapisz ważną korespondencję. To również możliwość wynajęcia w razie potrzeby komfortowej przestrzeni biurowej na elastycznych, w pełni transparentnych warunkach. 

Prestiżowy adres – wpływ na wizerunek i wiarygodność firmy

Wreszcie, adres wirtualny dla firmy pozwala przedsiębiorcom korzystać z prestiżowego adresu biznesowego bez konieczności wynajmowania fizycznej przestrzeni biurowej. To rozwiązanie jest szczególnie atrakcyjne dla freelancerów, startupów oraz mniejszych firm, które mogą w ten sposób istotnie zredukować swoje koszty operacyjne. 

Wirtualne biuro i adres do doręczeń elektronicznych to zatem idealne połączenie dla firm, które chcą usprawnić obieg korespondencji i jednocześnie budować profesjonalny wizerunek. Dzięki temu rozwiązaniu przedsiębiorca zyskuje nie tylko czas i pieniądze, ale również nowoczesne narzędzie do zarządzania swoim biznesem w sposób efektywny i komfortowy. W świecie, gdzie liczy się szybkość i elastyczność, takie połączenie staje się niemal nieodzowne.